פדיקור – הרבה מעבר לטיפול קוסמטי

פדיקור

פדיקור איכותי הוא אחד התענוגות הגדולים ביותר, ותעיד על כך כל אישה מחוייכת בדרכה החוצה ממכון היופי. סוף סוף אנחנו מעניקים לעצמנו את האפשרות לשבת ברוגע, ליהנות מאמבטיה חמימה לרגליים, וזוכים במסז’ מפנק ובטיפוח כללי לרגל. טיפול קוסמטי שעושה טוב גם לגוף וגם לנשמה. אך במקרים רבים, פדיקור מקצועי נדרש דווקא מסיבות רפואיות. הרגליים שלנו, שלפעמים סגורות שעות ארוכות בנעליים הדוקות, סובלות לעיתים מתופעות כגון פטרת, ציפורן חודרנית או יבלות. במקרים אלו, הטיפול המפנק והמרגיע הופך להיות חשוב מעין כמוהו, והוא מסייע לשמור על בריאותו הכללית של המטופל.

פטרת ציפורניים

פדיקור מפנק לרגליים הוא חוויה מענגת ומרגיעה. אך מלבד ההנאה ולצד השיקול האסתטי, הטיפול מסייע גם לאתר מצבים הדורשים התערבות רפואית. לעיתים, במסגרת הפדיקור מתגלים למשל מצבים של פטרת ציפורניים, תופעה הנחשבת לנפוצה יחסית בקרב האוכלוסייה. במקרים מסוימים, המטופל כלל אינו מודע לקיומה של הפטרת, במיוחד אם הפטרת נמצאת בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלה. דווקא במצבים אלו, הטיפול חשוב מאוד ויכול למנוע החמרה במצב.

מהי פטרת ציפורניים

זיהום פטרייתי בציפורניים מתפתח אצל אנשים רבים, כאשר בדרך כלל מדובר בפטרייה מסוג דרמטופיט. הפטרת יכולה להתפתח בציפורן אחת של הרגל או יותר, והיא פוגעת במראה האסתטי שלהן; הצבע של הציפורן עלול להשתנות ולקבל גוון צהבהב, והציפורן עצמה אף לעשויה להתעבות או אף להתנתק ממקומה.
אין בהכרח סיבה יחידה להתפתחותה של הפטרת, אך ישנם כמה גורמי סיכון:

  • גיל – ככל שאנו מתבגרים, כך זרימת הדם הופכת לאיטית יותר וגם הציפורניים נוטות להיות עבות יותר. בשל כך, בגיל מבוגר הסיכוי להתפתחותה של פטרת עולה.
  • מצב בריאותי כללי – אדם הסובל ממערכת חיסונית חלשה או ממחלות אחרות כגון סוכרת, נמצא בסיכון להתפתחותה של פטרת.
  • פגיעה בציפורן – מכה או חבלה באזור פוגעות לעיתים במבנה של הציפורן ועלולות לעודד את התפתחותה של הפטרת.
  • לחות – מצבים של הזעה והרגלים כגון נעילת נעליים סגורות, יוצרים סביבה שבה הלחות גבוהה, וכך עלולים לעודד הופעתה של פטרת בציפורניים.

לרוב פטרת אינה מהווה סיכון רפואי, אך לעיתים היא גורמת לזיהום משני של העור, ומומלץ שלא להזניח את הטיפול בה.

טיפול בפטרת במסגרת פדיקור רפואי

חשוב להדגיש שפטרת בציפורניים הינה בעיה רפואית ולכן בשום מצב הפדיקור הרפואי, מקצועי ככל שיהיה, לא בא להחליף טיפול רפואי בבעיה.
הפדיקור הרפואי כן יעזור לנו להסוות את הפטרת ולשוות לרגל מראה מטופח למרות הבעיה.
ראשית, המטופל יניח את רגליו באמבטיה חמימה, ואחר ריכוך האזור יהיה ניתן לשייף את ציפורן במטרה לדקק את העובי שלה כך שתראה דומה יותר ליתר הציפורניים הלא פגועות. בהמשך, המטפל עשוי להשתמש בלק רפואי ובקרמים הכוללים חומרים אנטי-פטרייתיים.

יבלות

מהן יבלות?

גם היבלות, בדומה לפטרת, מהוות בדרך כלל מפגע אסתטי שברוב המקרים אין לו השלכות מרחיקות לכת על המצב הרפואי של האדם. היבלת היא למעשה עור קשה ולרוב היא נוצרת בשל חיכוך האזור או כאשר מופעל לחץ על הרגל. כך למשל, יבלות עלולות להתפתח כאשר נועלים נעליים הדוקות מאוד, במיוחד נעליים בעלות צורה מחודדת הגורמת גם לעיוות של מבנה כף הרגל.
מטבע הדברים, היבלות יופיעו בעיקר בצידי הרגל או בסוליית הרגל, ויהיה להן מראה מחוספס ואף גוון שונה מזה של העור. אם הבעיה היא אסתטית בלבד אין תמיד חובה להסיר את היבלות ואת העור הקשה, אם כי מומלץ בכל מקרה לפנות לטיפול כדי למנוע החמרה. אך במקרים אחרים, היבלות עלולות לגרום לאי נוחות או לכאבים ולהפריע בעת פעילות ספורטיבית או אפילו בעת הליכה. יבלות אלו יהיו בדרך כלל קשות, אך מלבדן קיימות גם יבלות רכות שיופיעו לרוב באזורים לחים יחסית של הרגל, בין אצבעות הרגליים. גם היבלות הרכות דורשות טיפול, מכיוון שלעיתים דווקא הן גורמות לכאב החזק ביותר, וקיימת גם סכנה לזיהום שלהן.

הגורמים ליבלות

יבלות נגרמות כאמור בשל לחץ המופעל על כף הרגל או בשל חיכוך מתמיד של האזור.
גם במקרה זה קיימים מספר גורמי סיכון שכדאי להכיר אותם:

  • גיל האדם וסוג העור – לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בהתפתחותן של יבלות, וכך גם לגילו של האדם. ישנם אנשים שסוג העור שלהם פגיע ליבלות, ועל כן, מומלץ כי ידאגו לטפל באזור באופן קבוע. מלבד זאת, ככל שאנו מתבגרים, כך עור כף הרגל הופך להיות יבש יותר, וגם רקמת השומן מתדלדלת, מצב העלול לעודד את התפתחותן של יבלות.
  • נעליים לא מתאימות – לכל אחד מאתנו מבנה כף רגל שונה, ולכן אין בנמצא סוג אחד של נעליים המתאים לכולם. נעליים לוחצות שאינן מספקות את התמיכה הנדרשת ברגל, עלולות להוביל להתפתחות של יבלות.
  • עומס על כף הרגל – פעילות אינטנסיבית גורמת לעיתים לשחיקה של העור באזור ולהופעת יבלות. על כן, מי שעוסק לדוגמה בספורט באופן קבוע, מומלץ כי יקפיד על שגרת פדיקור קבועה.

יבלות – טיפול ומניעה

אומנם לא כל יבלת חייבים להסיר, אך ישנם מצבים שבהם מתפתח באזור זיהום ואז גם נדרשת התערבות מקצועית. במקרה זה המטרה היא לנקז את היבלת ולמנוע את התפשטות הזיהום. בשל הסכנה הבריאותית, כדאי בכל מקרה לטפל ביבלות שהתפתחו על כף הרגל, ובדרך כלל פדיקור רפואי שגרתי יסייע למנוע מצבים קיצוניים של זיהום. המטפל ירכך את עור הרגליים באמצעות תכשירים מקצועיים, ויסיר את העור הקשה במהירות וביעילות. לרוב המטופל גם יקבל הנחיות המשך שיסייעו לו להקל את הכאב הנגרם בשל היבלות, ובעת הצורך גם תותאם לו תוכנית טיפול ביתית. אם המטופל מזהה מצב חמור של זיהום, הוא עשוי להפנות את המטופל לרופא משפחה לקבלת טיפול תרופתי.

ציפורן חודרנית

כל מי שסבל אי פעם מציפורן חודרנית לומד במהרה להעריך את החשיבות שבשגרת פדיקור רפואי מקצועי. ציפורן חודרנית, הנקראת בלועזית Ingrown nail, היא מצב רפואי הגורם לכאבים עזים בקרב המטופלים, אך לעיתים קרובות ניתן להימנע ממנה באמצעות טיפול מתאים.

ציפורן חודרנית – אבחון

גם לעין בלתי מקצועית, לא יהיה קשה לאבחן מצב של ציפורן חודרנית. במצב הרגיל, הציפורן גדלה החוצה ומכסה את העור שמתחתיה. אלא שבמקרים של ציפורן חודרנית, הציפורן חודרת בחזרה אל תוך העור וכך עלולה להתפתח דלקת חריפה. האדם יחוש בדרך כלל כאב רב, והאזור יהיה נפוח מאוד ואדום. במקרים חמורים יותר, עלולה להופיע גם הפרשת מוגלה, ואם האדם אינו דואג לטפל באזור, לפעמים נדרשת התערבות כירורגית.

ציפורן חודרנית – גורמי סיכון

כמו במצבים רפואיים אחרים, גם ציפורן חודרנית עלולה להתפתח בשל נטייה גנטית של האדם. עם זאת, ישנם גורמי סיכון נוספים העשויים לגרום להופעתה של ציפורן חודרנית:

  • חבלה – ציפורן חודרנית מתפתחת לעיתים בעקבות מכה חזקה באזור.
  • זיהום פטרייתי – עלול לגרום לעיבוי של הציפורן ולשבירה שלה, וכך היא עשויה לגדול בחזרה לתוך העור.
  • נעליים לוחצות – אם האדם נועל נעליים הדוקות מדי שאינן תואמות את מבנה הרגל שלו, עלול להיווצר לחץ באזור וכך עולה הסיכוי לציפורן חודרנית.
  • נטיה תורשתית
  • גזירה לא נכונה – על מנת להקטין את הסיכוי להתפתחות של ציפורן חודרנית, אין לחתוך את הציפורן בקו עגול, ואין זה מומלץ לחתוך אותה סמוך מדי לעור. פדיקוריסט רפואי מנוסה ידע כיצד לגזור את ציפורני הרגליים בצורה הנכונה.

ציפורן חודרנית – דרכי טיפול

הטיפול בציפורן חודרנית תלוי בחומרת המצב, אבל במרבית המקרים, פדיקור רפואי מקצועי, יסייע לפתור את הבעיה וימנע החמרה שלה. במקרים קשים יותר, עשוי להידרש טיפול רפואי העלול במקרים קיצוניים להגיע עד לכדי ניתוח לעקירת הציפורן, ואז גם ההחלמה תהיה מורכבת יותר.
אחרי העזרה הראשונית, מומלץ להמשיך ולטפל באזור באמצעות פדיקור סדיר, במטרה למנוע הישנות של התופעה. במסגרת הפדיקור הרפואי, המטופל ישרה את הרגל במים והמטפל יחלץ את הציפורן באמצעות כלים מקצועיים ושימוש במשחות מתאימות.
בכל טיפול פדיקור חשוב להקפיד על סטריליות המכשור ושימוש בכפפות חד פעמיות. במקרים של ציפורן חודרנית נושא זה חשוב במיוחד וזאת כדי למנוע התפתחות או החמרת הזיהום באיזור. רצוי ואף מומלץ לבדוק מול המטפל לפני תחילת הטיפול שכל המכשור, למעט עזרים חד פעמיים, עבר עיקור במכשיר סטריליזציה ושהטיפול עצמו מתבצע עם כפפות חד פעמיות.
בסיום הפדיקור, תינתן הדרכה לגבי המשך הטיפול בבית, והמטפל ירכיב ביחד עם המטופל תוכנית שתסייע לשמור על בריאות כף הרגל והציפורן.

פדיקור – הרבה יותר מטיפול מפנק

פדיקור ופדיקור רפואי, מעבר להיותם טיפול אסתטי מפנק, מהווים גם טיפול משלים המסייע להגן על כף הרגל ולשמור על בריאותה. הקפדה על טיפולי פדיקור סדירים ובנייה של תוכנית מותאמת אישית, יאפשרו למנוע התפתחות של זיהומים בכף הרגל, ויסייעו בהקלת כאבים או אי נוחות באזור. בשורה התחתונה – הרגליים שלנו משרתות אותנו היטב מדי יום ונושאות את מלוא כובד משקלנו, ועל כן חשוב להחזיר להן אהבה ולטפל בהן בכבוד הראוי להן.